mandag 8. november 2010

Kjedelig blogger

Mye jobb, trening og kos er vel ingen unnskyldning for aa ikke informere dere der hjemme om hva som skjer i Tyskland. Men trösten er at jeg storkoser meg.
Dette blogginnlegget handler ikke om bilder og hva jeg har gjort paa fritiden min i det siste. Naa er det paa tide aa skrive litt om hvordan det gaar paa jobben, jeg er her tross alt for aa laere andre kunster innen yrket jeg er i ferd med aa utdanne meg i. Tysk elektronisk, elektrisk og automatisk er veldig likt Norge. Det benyttes kanskje andre metoder for aa naa ett maal, men stort sett blir resultatet det samme. Her brukes bare 400V, noe som ennaa ikke er helt og fullt inntatt Norge. Andre wagoklemmer, avmantlingsverktöy og forskjellige kniver? Det gjör ikke faget saa mye mer utfordrene. Men det gjör ikke faget mindre interessant. Sant skal sies og jeg trives kjempe godt i Elektro Schillinger - Die Elektro Experten. Firmaet bestaar av 85 ansatte. Det er en familie bedrift hvor Far er sjef, datter og sönn som arvetagere og med kone som kollega. Om dere forstaar noe av det. Hver morgen 05:20 ringer vekkeklokken min. Da staar jeg opp, lager meg frokost, lager meg matpakke og gaar til trikkeplassen 3 minutter fra huset. Fra der tar jeg trikken til en annen trikkeplass hvor jeg möter Anders for aa ta en trikk videre. Jeg möter utenfor garasjen til en kollega som jeg kjörer med til Elektro-leverandören. Fra Elektroleverandören kjörer vi 6stk samlet til ett tettsted som heter Emmendingen. I Emmendingen jobber vi paa ZPE (Zentrum für Psychiatrie Emmendingen). Det er en gigantisk innstitusjon for mentaltsyke mennesker. Det er 800 pasienter og 1200 ansatte. Det er som en stor familiepark med 35 bygninger paa alt fra 200 til 2500mm2. Det er fengsler med mordere, hus for mennesker med angst, alkohol og narkotinaproblemer, spilleproblemer. Naar vi jobber i fengslene saa gaar mordere ved siden av deg, men det skal vaere ufarlig fordi dem er saa medisinert at dem er slöve. Her paa Emmendingen laerer mann seg aa arbeide under alle forhold. Fra nybygg til bygg paa flere hunde aar.
Arbeidsdagen er ganske lang her, siden jeg ikke er hjemme för halv 6 - halv 7 paa kvelden. Men det er noe jeg har blitt vandt med etterhvert som jeg har jobbet. Jeg har faatt utfordringer her som jeg ikke för har faatt noe som gjör meg til en stolt elev. Jeg har elektrikerskole paa internett mens jeg er her, grunnet at jeg ikke faar tatt timene hjemme. Det er ogsaa litt kjipt til tider, men det gjör godt naar man kommer hjem og er asjur.

For 2 helger siden saa var jeg paa Freiburg Festivalen med jobben. KJEMPE trivelig. Og 26. November er det julebord. Jeg har faatt höre av kollegaer at dem syntes jeg er flittig og det gjör ogsaa hverdagen enklere naar du föler deg velkommen.


Martin Dorph

2 kommentarer:

  1. Litt vel spennede å lese om arbeidsplassen din, du fortalte jo litt da vi besøkte dere også. Men det vil helst gå bra! Håper skuldra oppfører seg heretter.

    Hilsen Pål

    SvarSlett
  2. Morro å høre om arbeidsplassen også ja!
    Ha det morro på julebordet, og hils de andre!

    SvarSlett